Hoe het allemaal begon, is een verhaal apart.

Gert en Miranda, vrienden van ons, kochten ongeveer twee jaar geleden een Land Rover Defender 110 5drs 300tdi, bij Ron Bolleboom in Berkel en Rodenrijs.(www.ronbolleboom.nl). Vol trots kwamen ze die avond op visite, om hun nieuwe aanwinst te laten aanschouwen. Stukje meerijden en zo, je weet wel hoe dat gaat. Maar ook om ons te vertellen dat er trouwplannen waren en wel in Januari 2003.
En dat trouwen, moest gebeuren met die Land Rover.

Maar dat was nog niet alles, Gert was zich aan het voorbereiden om met dat "ding" de wereld rond te rijden. Ik dacht op dat moment; 'die is echt gek'. Met zo'n "engelse ziekte" de hort op? 'Die is écht, de weg kwijt'. En wat denk je wat hij vroeg; 'ga je mee?' Want Miranda zag het op dat moment nog niet zo zitten.

Inmiddels zijn ze als getrouwd stel, met z'n tweeën en hun Defender (zie foto hieronder), in India aangekomen. Je kan ze volgen op
www.overlandx4x4.nl. Zeker de moeite waard om ze te volgen via hun site. Inmiddels zijn ze weer terug in Nederland met prachtige maar ook ontroerende verhalen. En ze worden Mamma en Pappa dit is een souvenir van hun reis.

Van het één komt het ander. Nieuwsgierig als ik ben, ging ik me eens oriënteren op de "Land Rover markt". Je kent dat wel, Internet, maandbladen, folders. Hier is kijken, daar is vragen. En wat nog niet meer. Maar dan komt het; 88, 109, 90, 110, 130, Defender, kort/lang, V8, 2.5, diesel Turbo Diesel, 200/300 TDI, TD5? Zoveel?! En wat is allemaal het verschil? En wat een geschiedenis.
Voor zo'n doos op wielen. Op diverse forums, de postings volgen en wat schetst mij verbazing, ze rijden er nooit mee. Want die dingen zijn altijd kapot, (dacht ik), nu weet ik het zeker. 'Nee, dat doe je voor de lol'. 'O ja, leuk'. Dat heet dan Hobby!?

Hé, de telefoon, 'hoi Jan, met Gert, heb je zin om met mij mee te gaan naar een off-road cursus in Oss van 4x4 magazine?' Ja, da's goed, ik dacht kan ik is kijken wat zo'n ding nou allemaal kan in het terrein. Een jaar of tien geleden heb ik ooit zelf zo'n cursus mogen volgen op de opleidingsbaan van de politie in Lelystad, vond ik toen ook wel leuk.
 

Zo gezegd zo gedaan, wij op pad, op een Zondag in Januari 2003 richting Oss. Met een gangetje van net 100 km/u, 'zo gaat tie het langst mee, het is tenslotte geen racewagen' zei Gert. Oké dacht ik, we zien het wel. Vriezen we dood, dan vriezen we dood. Aangekomen in Oss, stonden daar diverse merken auto's, ik moet je zeggen, die Defender van Gert, was wel het stoerst. De cursusleider was zelf ook een fanatieke Land Rover "aanhanger", door met deze man te praten tijdens de lunch kreeg ik het "virus" tussen een broodje naar binnen geschoven. Voorzover ik nog niet overtuigt was over de Land Rover, (want in Australië rijden ze allemaal met Land Cruisers, en die Aussies, kunnen het weten?! Dacht ik). Maar dat heeft een andere oorzaak.
Die dag heeft aan de wieg gestaan van mijn huidige liefhebberij. 'Bedankt Gert!'
Tijdens die dag hebben we veel geleerd en genoten. Het begon op een zeker moment nog te sneeuwen ook. Dat was om de sfeer nog meer te verhogen.

Na die dag was alles anders.


Maar nu komt het vervolg.
 
'Ik wil ook zo'n STOERE Defender' dacht ik bij mezelf, maar hoe krijg ik mijn vrouw zo "gek"? Nou, dat was nog niet zo makkelijk.
Maar op de trouwdag van Gert en Miranda, waar ik de trouwfoto's mocht maken, gebeurde het. Tijdens het rijden van locatie naar locatie, om foto's te maken, wij in onze "luxe" auto, Gert en Miranda in hun Laro, (uitgedost als trouwauto voor die dag). Sprong de vonk bij Marian over. 'Toch wel gaaf hé, die wagen? JA?! gilde ik, ja, best wel zij ze. OKÉ, dat was voor mij het signaal om eens serieus op zoek te gaan naar onze LandRover Defender.

Via internet; op Marktplaats bij het LRCH, in advertenties van maandbladen. Geen haast hebben is de juiste werkwijze in dit geval.
Want ik heb toch een partij schroot gezien voor de "hoofdprijs" dat wil je niet weten. Een kleine greep uit onze "avonturen"; doorgerotte chassisbalken 'kan je lassen hoor', geen remmen ('POMPEN, POMPEN') zei die man, 'anders vliegen we die greppel in'. 'Poeh, net op tijd'. Achteraf kan ik er wel om lachen, maar op dat moment niet, want ik wilde mijn Laro! En zo snel mogelijk, voordat Marian van gedachte zou veranderen.
We reden van "hot naar her" om onze auto te vinden. Na ieder "weer niks" bezoek verhoogde we de aanschafprijs voor ons zelf, om een auto naar onze zin te kunnen kopen.

En op een Zaterdagavond gebeurde het; ik zet mijn computer aan, klik naar Marktplaats (reeds voorgeprogrammeerd bij favorieten) en ja hoor, daar staat hij, alles "klopte" dat is hem dacht ik. Eerst mailen voor een foto, dat ging niet, kreeg ik terug gemaild. 'SHIT'
Nou ja, dan maar bellen om nu gelijk te gaan kijken. Kan pas morgenochtend om 11.00 uur. Weer 'SHIT' Zou ik de eerste zijn? 'ja ik hou hem voor je vast'. Gelukkig, wordt het zoeken toch nog beloond.
Zondagochtend met z'n vieren op pad, Gert mee, want die heeft er verstand van..... dacht ik. Aangekomen, kijken, rijden, verliefd, gekocht! En hier op de foto staat hij zoals we hem hebben gekocht.

   

Nou, daar staat hij dan voor de deur. Kijken hier, fotootje maken daar, een rondje rijden. Veel bekijks van iedereen, met de vraag;
'ga je op safari'? Gewoon ja zeggen, om er vanaf te zijn. 'leuk joh'.
Eerst maar even een afspraak maken voor een service beurtje en een APK keuring. Zo gezegd, zo gedaan.
'Prima wagentje meneer, niks mis mee'.
Gelukkig, want voor je het weet ben je op televisie te zien bij een een of ander programma om de kijkcijfers omhoog te "krikken".


Maar dan begint het bloed te kruipen waar het niet gaan kan. "Hoe maak ik hem nou stoerder, zodat het onze auto is?" Heel eenvoudig; kijken op internet, LRO Magazine kopen en kijken wat er allemaal mogelijk is. 'Zo, da's gaaf, maar dat kost nogal wat'. Lijstje maken en sparen. En zo af en toe, werd er wat gekocht.

Zo kwamen we ook bij SMB in Genderen terecht, via het prikbord. Gert is daar ook geweest om het e.e.a. te regelen voor hun reis.
Zij kunnen veel voor je betekenen, zo maken ze geheel op jou verzoek b.v. roofracks, jerrycanhouders, BBQ-grill, maar kan je er ook terecht voor onderdelen, grote reparaties, aanpassingen (b.v. voor een expeditie), of gewoon het onderhoud, van je LandRover. Het is een leuk bedrijf (met een hoog LandRover gehalte) waar hele aardige en enthousiaste mensen werken.
En Service word daar nog met een hoofdletter geschreven. 

Met als resultaat; "SKIPPY - the outback explorer" , want dat hoort zo, had ik begrepen. Je LandRover moet een naam hebben, waarom weet ik nóg niet, want als ik heb roep komt hij toch niet. Maar ja, leuk voor later?!


Maar dan zijn we er nog niet hóór.
Wij zijn best wel "Globetrotters" geworden in de afgelopen jaren. Vanaf 1995 zijn wij meer gaan ontdekken op de wereld, dan alleen de strandvakanties in Spanje en Griekenland. En de "apres ski" in Tirol, niks mis mee hoor, maar we wilden is wat anders.

Om te beginnen in 1995 Mexico, in 1996 was onze huwelijksreis kamperen in Kenia. Een hele overwinning voor mijzelf, omdat ik ooit "kramperen" had afgezworen na een waterballet, heel lang geleden in Frankrijk. Maar die vakantie in Kenia, was dé ultieme vakantie in mijn leven. Het jaar daarna, kamperen in Zuidelijk Afrika (Zuid Afrika, Namibië, Botswana, Zimbabwe), daarna Brazilië, toen drie keer Australië en één keer Nieuw Zeeland. Duiken in Egypte, gevolgd door Fly-drive Florida en twee weken Gambia.
  
Dan vraag je jezelf wel eens af, zou Europa ook niet leuk en mooi zijn? TUURLIJK, is het antwoord.
Maar hoe gaan we dat, dan is bekijken? Vroegen we ons eind vorig jaar af. Nou net als dat we dat in Australië deden met de 4x4.
OKÉ! Op pad dan maar. Alweer? ja alweer, maar dan om de uitrusting en indeling te gaan onderzoeken.
Foto's en herinneringen erbij van "onze Australische 4x4rs" met hun uitrusting/indeling en "handigheidjes" en niet te vergeten zoeken op internet. enz. enz. het zelfde ritueel wéér, van vooraf aan, als bij aankoop van de auto.
 


Dit is de "oude/kale" situatie


En dit de nieuwe

 
Maar stukje bij beetje kwamen we met onze ideeën tot onze "Camper/Vakantie/Expeditieauto".

Met als "finishing touch" de Hannibal daktent (1.40x2.40) en luifel, gekocht en gemonteerd bij Daams 4x4 in Bergeijk. Naar mijn idee, een goed en eerlijk bedrijf waar ik met een gerust hart iemand naartoe zou sturen. Waarom Hannibal? 'technisch degelijk en gebruik van goede materialen, goede kwaliteit ribstop doek (uit Australië), 5 jaar garantie en niet onbelangrijk WATERDICHT!'
Maar voordat ik te ver "doorslaat", ik moet hem in de praktijk nog testen, dus ook dat resultaat en mijn bevindingen, goed of slecht, zal ik melden. Inmiddels al beroep moeten doen op de garantie en ik moet je zeggen 'prima opgelost'. Niet de garantie hóór, maar het probleem.

 


de tent aan de binnenkant, welterusten...

 

En zie hier, dit is hij dan in volle glorie, tijdens een korte "break" in de Ardennen.

Word vervolgt........