De geschiedenis van "de" Land
Rover
Eerst even een filmpje; waarom een Landrover
Defender? nou, Daarom!
|
Wie al eens in een Land Rover heeft gereden,
kan het beamen. Een "LARO" is zoveel meer dan een auto. Het is een legende! Al
meer dan vijftig jaar domineert dit puur Britse merk
de markt van de 4x4 auto's
wereldwijd.
Een stukje geschiedenis:
Het begint in ........ uiteraard, Engeland,
kort na de tweede wereldoorlog. Tekorten zijn op alle fronten aanwezig, zeker in
de staalindustrie, zo ook in de Rover fabriek. De quota die
voor productie
worden toebedeeld, zijn absoluut ontoereikend om het bedrijf uit de malaise te
halen.
De autofabriek aan Helen street, waar in 1939 nog zo'n 11000
personenauto's
werden gemaakt, was in 1940 platgebombardeerd.
In de nieuwe fabriek in Solihull werden tijdens de oorlog vliegtuig en
tankonderdelen gebouwd. In de overschakeling van militair naar burgerproductie
heeft Rover moeite om een eerste prototype voor een nieuw burgervoertuig
gefinancierd te krijgen. De modellen van voor de oorlog gingen weer in
productie, maar leveren te weinig op door de lage productie.
|
|
Het succes van de lichte tractoren
van de Standard Motor Company gaf aan dat er een exportmarkt was voor kleine
landbouw trucks.
Ook was er een sterke vraag naar leger jeeps. Maurice Wilks ,
destijds technisch directeur bij Rover, had zo'n jeep.
Het was een oude WILLY'S,
achtergelaten door het Amerikaanse leger. Deze jeep had zich jaren lang een
geweldig handig vervoermiddel getoond bij allerhande werkzaamheden en karweien
op diens landgoed Anglesey. Hij was er aan gehecht geraakt, maar helaas was het
beestje nagenoeg 'op'. Reserveonderdelen waren destijds niet of nauwelijks te
krijgen. En dan? Een alternatief van Britse makelij was niet voorhanden!?
Zou
hier dan wellicht een kans liggen voor Rover? Alle ingrediënten leken tenslotte
aanwezig.
Tijdens een gesprek met
zijn broer Spencer, managing director bij Rover, oppert Maurice het idee
om zelf een auto te ontwikkelen die minstens zo multifunctioneel is als
zijn oude legerjeep. |
Direct zet Maurice Wilks een
ontwerpteam van Rover aan het werk. Drie maanden daarna is het eerste prototype
gereed.
Een jaar nadat Wilks het idee opvatte, heeft de Autorai in Amsterdam een
wereldprimeur: de allereerste Land Rover wordt aan het publiek voorgesteld.
Zijn
prijs in 1948: 450 Pond Stirling. De vakpers is laaiend enthousiast over de
nieuwkomer
en de verkoop overtreft ieders verwachtingen.
Met zijn ongelimiteerde
gebruiksmogelijkheden in combinatie met een aantrekkelijk uiterlijk, weet de
Land Rover van meet af aan indruk
te maken op particulieren, maar ook het Britse
leger en zelfs King George doen bestellingen. Die band met het koningshuis heeft Land Rover geen windeieren gelegd. Het bedrijf mag
zich dan ook
hofleverancier noemen. Het mag de Royal Warrants die daarbij horen, gebruiken en
alle producten voorzien van de koninklijke schilden. Dit privilege is
voorbehouden aan
personen en bedrijven die minimaal vijf jaar op rij
onberispelijke producten of diensten aan de koninklijke familie leveren.
|
|
Belangrijker voor het succes van
Land Rover was natuurlijk de interesse vanuit militaire kringen. Het Britse
'empire' was na de Tweede Wereldoorlog nog volledig in tact. De Engelse
krijgsmacht zat destijds over de gehele wereld. Het leger zocht een auto die
overal, in de meest onbegaanbare gebieden en onder de meest extreme
omstandigheden, zijn diensten
kon verrichten.
De oplossing werd gevonden in de
hoe kan het ook anders de Land Rover. Vanaf dat moment werden ze ingezet in de
drassige rijstvelden in Korea, in de woestijnen
rond de Suez, de steppes van
Kenia en in de oerwouden van Borneo en Maleisië.
Ze bleken op alle fronten beter
dan de concurrent en wisten zelfs de Amerikaanse GI's te imponeren.
|
|
Vooral het feit dat Rover zich flexibel opstelde met betrekking tot speciale verzoeken, droeg in belangrijke mate bij tot het succes van de Land Rover. Zo zijn er auto's afgeleverd als brandweer- of ziekenauto, versies die volledig waterproof waren, werden uitgerust met rupsbanden, compleet bepantserd of voorzien van drijvers. Vandaag de dag maken meer dan 140 nationale legers gebruik van de Land Rover. Maar ook wensen van particulieren werden ingewilligd. Op verzoek zijn tal van speciale versies gemaakt, soms door Rover zelf, het merendeel echter door kleine, gespecialiseerde bedrijfjes.
|
|
Gaandeweg bouwde Land Rover een
naam en faam op als superieure off-road auto, een betrouwbare, duurzame
alleskunner.
Sinds de eerste Land Rover de fabriekshal verliet, is er veel veranderd.
In 1970 kwam de Range Rover op de markt, een auto die tot op heden waar ook ter
wereld wordt gezien als ongeëvenaard statussymbool. Met de voortdurend luxe
upgrading van de Range Rover, ontstond steeds meer ruimte voor een junior
uitgave. Eind jaren tachtig werd de Discovery uitgebracht, een even exclusieve
als functionele auto. De Freelander, een moderne vrijetijdsauto in de compacte
klasse is in de jaren negentig eveneens goed ontvangen: onmiskenbaar stevig,
stoer en robuust. Inmiddels zijn we al weer aan de volledige gerestylde "Disco"
toe, vol technische snufjes en de Range Rover kreeg zelfs een sportief broertje:
de Sport.
|
|
|
Veel veranderingen dus, maar toch is daar de "oer" Land Rover (die we in 1990
Defender mochten gaan noemen) zelf eigenlijk niet zo heel veel van te zien.
Natuurlijk evolueerde de vormen met de tijdgeest, maar van een revolutie is bij
de Land Rover nooit echt sprake geweest. De enige verandering die onmiddellijk
in het oog springt, is de vormgeving van de grill en de positie van de
koplampen. Zaten die koplampen bij de eerste modellen nog aan de binnenzijde van
de spatborden, begin jaren zeventig werden ze naar "buiten" verplaatst.
En wat er binnenin gebeurde, dat is natuurlijk een compleet ander verhaal.
De motoren werden sterker, technieken vooruitstrevender, het interieur
comfortabeler en de extra's uitgebreider en luxueuzer.
|
|
Maar wat altijd zal blijven, is
dat herkenbare, stoere en robuuste karakter.
|
Bron: Villa d'arte
Hieronder twee Camel trophy "promo" filmpjes
|