De geschiedenis van "de" Land 
Rover
Eerst even een filmpje; waarom een Landrover 
Defender? nou, Daarom!
| 
 | 
Wie al eens in een Land Rover heeft gereden, 
kan het beamen. Een "LARO" is zoveel meer dan een auto. Het is een legende! Al 
meer dan vijftig jaar domineert dit puur Britse merk 
de markt van de 4x4 auto's 
wereldwijd. 
Een stukje geschiedenis:
Het begint in ........ uiteraard, Engeland, 
kort na de tweede wereldoorlog. Tekorten zijn op alle fronten aanwezig, zeker in 
de staalindustrie, zo ook in de Rover fabriek. De quota die 
voor productie 
worden toebedeeld, zijn absoluut ontoereikend om het bedrijf uit de malaise te 
halen. 
De autofabriek aan Helen street, waar in 1939 nog zo'n 11000 
personenauto's
werden gemaakt, was in 1940 platgebombardeerd. 
In de nieuwe fabriek in Solihull werden tijdens de oorlog vliegtuig en 
tankonderdelen gebouwd. In de overschakeling van militair naar burgerproductie 
heeft Rover moeite om een eerste prototype voor een nieuw burgervoertuig 
gefinancierd te krijgen. De modellen van voor de oorlog gingen weer in 
productie, maar leveren te weinig op door de lage productie.
| 
		 | 
		 | 
Het succes van de lichte tractoren 
van de Standard Motor Company gaf aan dat er een exportmarkt was voor kleine 
landbouw trucks. 
Ook was er een sterke vraag naar leger jeeps. Maurice Wilks , 
destijds technisch directeur bij Rover, had zo'n jeep. 
Het was een oude WILLY'S, 
achtergelaten door het Amerikaanse leger. Deze jeep had zich jaren lang een 
geweldig handig vervoermiddel getoond bij allerhande werkzaamheden en karweien 
op diens landgoed Anglesey. Hij was er aan gehecht geraakt, maar helaas was het 
beestje nagenoeg 'op'. Reserveonderdelen waren destijds niet of nauwelijks te 
krijgen. En dan? Een alternatief van Britse makelij was niet voorhanden!? 
Zou 
hier dan wellicht een kans liggen voor Rover? Alle ingrediënten leken tenslotte 
aanwezig.
| 
		 Tijdens een gesprek met 
		zijn broer Spencer, managing director bij Rover, oppert Maurice het idee 
		om zelf een auto te ontwikkelen die minstens zo multifunctioneel is als 
		zijn oude legerjeep.  | 
Direct zet Maurice Wilks een 
ontwerpteam van Rover aan het werk. Drie maanden daarna is het eerste prototype 
gereed. 
Een jaar nadat Wilks het idee opvatte, heeft de Autorai in Amsterdam een 
wereldprimeur: de allereerste Land Rover wordt aan het publiek voorgesteld. 
Zijn 
prijs in 1948: 450 Pond Stirling. De vakpers is laaiend enthousiast over de 
nieuwkomer
en de verkoop overtreft ieders verwachtingen. 
Met zijn ongelimiteerde 
gebruiksmogelijkheden in combinatie met een aantrekkelijk uiterlijk, weet de 
Land Rover van meet af aan indruk
te maken op particulieren, maar ook het Britse 
leger en zelfs King George doen bestellingen. Die band met het koningshuis heeft Land Rover geen windeieren gelegd. Het bedrijf mag
zich dan ook 
hofleverancier noemen. Het mag de Royal Warrants die daarbij horen, gebruiken en 
alle producten voorzien van de koninklijke schilden. Dit privilege is 
voorbehouden aan
personen en bedrijven die minimaal vijf jaar op rij 
onberispelijke producten of diensten aan de koninklijke familie leveren.
| 
		 | 
		 | 
Belangrijker voor het succes van 
Land Rover was natuurlijk de interesse vanuit militaire kringen. Het Britse 
'empire' was na de Tweede Wereldoorlog nog volledig in tact. De Engelse 
krijgsmacht zat destijds over de gehele wereld. Het leger zocht een auto die 
overal, in de meest onbegaanbare gebieden en onder de meest extreme 
omstandigheden, zijn diensten 
kon verrichten. 
De oplossing werd gevonden in de 
hoe kan het ook anders de Land Rover. Vanaf dat moment werden ze ingezet in de 
drassige rijstvelden in Korea, in de woestijnen
rond de Suez, de steppes van 
Kenia en in de oerwouden van Borneo en Maleisië. 
Ze bleken op alle fronten beter 
dan de concurrent en wisten zelfs de Amerikaanse GI's te imponeren. 
 
| 
		 | 
		 | 
Vooral het feit dat Rover zich flexibel opstelde met betrekking tot speciale verzoeken, droeg in belangrijke mate bij tot het succes van de Land Rover. Zo zijn er auto's afgeleverd als brandweer- of ziekenauto, versies die volledig waterproof waren, werden uitgerust met rupsbanden, compleet bepantserd of voorzien van drijvers. Vandaag de dag maken meer dan 140 nationale legers gebruik van de Land Rover. Maar ook wensen van particulieren werden ingewilligd. Op verzoek zijn tal van speciale versies gemaakt, soms door Rover zelf, het merendeel echter door kleine, gespecialiseerde bedrijfjes.
| 
		 | 
		 | 
Gaandeweg bouwde Land Rover een 
naam en faam op als superieure off-road auto, een betrouwbare, duurzame 
alleskunner.
Sinds de eerste Land Rover de fabriekshal verliet, is er veel veranderd. 
In 1970 kwam de Range Rover op de markt, een auto die tot op heden waar ook ter 
wereld wordt gezien als ongeëvenaard statussymbool. Met de voortdurend luxe 
upgrading van de Range Rover, ontstond steeds meer ruimte voor een junior 
uitgave. Eind jaren tachtig werd de Discovery uitgebracht, een even exclusieve 
als functionele auto. De Freelander, een moderne vrijetijdsauto in de compacte 
klasse is in de jaren negentig eveneens goed ontvangen: onmiskenbaar stevig, 
stoer en robuust. Inmiddels zijn we al weer aan de volledige gerestylde "Disco" 
toe, vol technische snufjes en de Range Rover kreeg zelfs een sportief broertje: 
de Sport.
 
| 
		 | 
		 | 
		 | 
Veel veranderingen dus, maar toch is daar de "oer" Land Rover (die we in 1990 
Defender mochten gaan noemen) zelf eigenlijk niet zo heel veel van te zien. 
Natuurlijk evolueerde de vormen met de tijdgeest, maar van een revolutie is bij 
de Land Rover nooit echt sprake geweest. De enige verandering die onmiddellijk 
in het oog springt, is de vormgeving van de grill en de positie van de 
koplampen. Zaten die koplampen bij de eerste modellen nog aan de binnenzijde van 
de spatborden, begin jaren zeventig werden ze naar "buiten" verplaatst. 
En wat er binnenin gebeurde, dat is natuurlijk een compleet ander verhaal. 
De motoren werden sterker, technieken vooruitstrevender, het interieur 
comfortabeler en de extra's uitgebreider en luxueuzer. 
 
| 
		 | 
		 | 
 
Maar wat altijd zal blijven, is 
dat herkenbare, stoere en robuuste karakter. 
 
| 
		 | 
Bron: Villa d'arte
Hieronder twee Camel trophy "promo" filmpjes
| 
 |